Velmi problematický proces přijímání žáků na střední školy se zdá být v Karlovarském kraji vyřešen. Vedení kraje při návštěvě města Chebu oznámilo, že se na střední školy dostali všichni zájemci a volných míst pro budoucí studenty se nakonec podařilo zajistit dostatek
Chebská radní pro školství, Štěpánka Černá (hnutí VOK – Volba pro kraj), ale tak velké nadšení nesdílí. Volná místa se totiž nikde nenašla. Byla uměle vytvořená neúměrným navýšením počtu žáků ve třídách, a to na 32.
„V posledních letech se v celé České republice i Karlovarském kraji razila teorie snižování počtu žáků ve třídách. Tím byl dán větší prostor učitelům věnovat se žákům a připravovat je na budoucí povolání. Jednalo se o takzvanou individualizaci výuky a dbalo se na to, aby měl učitel na jednotlivé žáky více času. Nyní se ale všechny tyto myšlenky rozplynuly a vypadá to, že jsme se vydali úplně opačným směrem,“ vysvětluje radní pro školství a poukazuje na skutečnost, že popsanou individualizaci výuky podporovalo i ministerstvo školství, a to především novým způsobem financování.
Štěpánka Černá: Přeplněné třídy sníží kvalitu výuky na středních školách
Podle jejích dalších slov se tak školství vrátí k tradiční frontální výuce. S 32 žáky ve třídě učitel nebude mít prostor uplatňovat nové metody a formy práce, natož individualizovat výuku dle potřeb žáků. Problémy budou s nedostatečnou kapacitou laboratoří, odborných učeben a dalších prostor, které nejsou na tak vysoký počet žáků ve třídách koncipovány. „Logicky tedy bude muset dojít k dělení hodin, na které nemáme dostatek kvalifikovaných pedagogů a to nemluvím o absolutním odklonu od strategie vzdělávání, která se tady mnoho let postupně budovala,“ doplňuje Štěpánka Černá.
Ta se dále domnívá, že dojde ke snížení kvality vzdělávání na středních školách a nebude možné sledovat individuální dopad výuky na žáka. Dvaatřicet žáků ve třídě je vysoké číslo i pro Karlovarský kraj, kde byl dlouhodobě nižší počet studentů. Není to tak dávno, kdy se uvažovalo o uzavírání některých škol. „Myslím si, že se není čím chlubit a opravdu se ptám, zda toto rozhodnutí někomu prospěje. Mrzí mě, že zvyšování kvality vzdělávání je pro mnohé politiky pouhá fráze,“ uzavírá radní pro školství.