Projekt krajů Čtyřmezí: Nové autobusové linky i uznávaní tarifů
Středočeský kraj ve spolupráci s kraji Ústeckým, Plzeňským a Karlovarským, jejich organizátory veřejné dopravy a svazkem obcí ODORAK odstartovaly projekt společné, mezikrajské, dopravní obslužnosti Čtyřmezí. Jeho cíli jsou například propojení měst a obcí v oblasti veřejnou dopravou bez ohledu na krajskou příslušnost a dopravní i tarifní zapojení všech druhů dopravy v dané oblasti. Cestujícím by tak měl přinést celou řadu výhod; mimo jiné nové linky autobusů anebo uznávání krajských tarifů ve vícero spojích. Čtyřmezí odstartuje už na konci letošního roku. Zástupci krajů celý projekt představili dnes na radnici v Rakovníku.
Kraje Středočeský, Ústecký, Plzeňský a Karlovarský a svazek obcí ODORAK se dohodly na vzniku projektu společné, mezikrajské, dopravní obslužnosti Čtyřmezí. Daly si za cíl propojit města a obce v jednotlivých stykových oblastech bez ohledu na krajskou příslušnost, zajistit garantované přestupy ve spádových centrech a zároveň udržet dopravní i tarifní zapojení všech druhů dopravy, odstranit současné duplicity ve spojích a do financování obslužnosti zapojit i významné zaměstnavatele v regionu.
„Jsem rád, že mohu cestujícím, kteří využívají dálkovou anebo regionální hromadnou dopravu v oblasti, kde se naše kraje stýkají, představit tento projekt. Zvýšíme celkový počet vlakových i autobusových spojů, upravíme jejich jízdní řády tak, aby skutečně odrážely potřeby cestujících a rozšíříme i tarify jednotlivých krajů na další linky. To vše při zachování finanční udržitelnosti systému. Do Čtyřmezí se zapojí i místní zaměstnavatelé. Na přípravě celého systému jsme spolupracovali i s obcemi a jejich svazky. Obce a svazky obcí také na realizaci projektu finančně přispívají,“ jmenuje několik výhod Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.
„Velmi rádi spolupracujeme na tak zajímavém a prospěšném projektu. V okrajových částech našeho kraje podstatně zlepšíme úpravou trasy, přidáním návazností nebo posílením počtu spojů několik linek. Region jihu Žatecka a jihu Podbořanska dostane lepší napojení na Karlovy Vary, Rakovník Prahu. Vyzdvihl bych posílení vlaků do Rakovníka jak z Žatecka, tak z Lounska a přizpůsobení jízdního řádu směnným provozům. Nově prodloužené nebo spojované linky umožní přímé spojení z Kadaně přes Žatec do Prahy, nebo z Podbořan přes Jesenici do Kralovic. S okolními kraji jsme úzce spolupracovali při přípravě dopravního řešení i při úpravě tarifů, aby cestování v tomto regionu bylo lepší po všech stránkách,“ konstatuje Marek Hrabáč, radní Ústeckého kraje pro oblast dopravy a silničního hospodářství.
Ústeckého kraje se týká posílení provozu na trati 161 z Rakovníka do Blatna u Jesenice. Přizpůsobeny budou kvůli školám a směnám ve firmách časové polohy vlaků mezi Lužnou u Rakovníka a Žatcem, upraven bude i jízdní řád na železnici mez Rakovníkem a Louny. V Blatně pak projekt počítá s vytvořením plnohodnotného přestupního uzlu mezi regionálními a dálkovými vlaky na trase z Plzně do Mostu. Jízdenky PID budou nově platit ve i vlacích mezi Blatnem a Žluticemi. Zrušíme i souběžnou autobusovou linku PID 564 Rakovník – Jesenice s tratí 161. Ústeckého kraje a zdejší autobusové dopravy se týká i další novinka. Současná linka 405 z Prahy-Zličína bude prodloužena ze Žatce až do Kadaně pod novým označením 415.
„Pro cestující do a z Plzeňského kraje jde o prvek, který jednoznačně vylepšuje dopravní obslužnost a přibližuje hromadnou dopravu vícero lidem. Co se týče našeho kraje, pak v případě železniční dopravy společně se Svazkem obcí ODORAK posílíme víkendovou dopravu na trati z Rakovníka do Kralovic. Co se týče autobusů, pak v rámci Čtyřmezí vznikne nová regionální linku 766 spojující náš kraj s Ústeckým. Propojí Kralovice, Jesenici a Podbořany,“ představuje konkrétní novinky Pavel Čížek, náměstek hejtmana Plzeňského kraje pro oblast dopravy.
„Také v Karlovarském kraji vítáme tento významný krok, který přispěje k vylepšení dopravní obslužnosti. Našeho regionu se týkají změny v autobusové dopravě, kdy do Karlových Varů nově povede páteřní regionální linka, jež bude vyjíždět z pražského Zličína, povede po staré Karlovarské silnici a obslouží zdejší města a obce, jako například Nové Strašecí, Řevničov, Lubenec, Bochov nebo Andělskou Horu. V návaznosti na vznik linky dojde i ke změnám v jízdním řádu linek Integrovaného dopravního systému Karlovarského kraje v oblasti Žluticka,“ vysvětluje Jan Bureš, neuvolněný zastupitel Karlovarského kraje pro oblast dopravy a silničního hospodářství s tím, že z linky 305 budou rozšířeny garantované návaznosti na linky PID a DÚK 560 a 760 a linku IDOK 409.
Změny nastanou 10. prosince 2023, tedy v den celostátní změny jízdních řádů. Do té doby je nutné, aby zastupitelstva a další orgány krajů schválily jednotlivé mezikrajské smlouvy, dodatky a objednávky. Do systému financování se v tomto případě zapojí i firma Valeo. Uvedení projektu do života bude provázet marketingová kampaň.
Zdroj: IP Karlovarského kraje, foto ilustrační