Výstavba moderní opravárenské haly v chebském Středisku údržby Českých drah vstupuje do závěrečné etapy. Zatímco hrubá stavba už stojí, práce se nyní soustředí především na interiér objektu a na budování kolejí, které nové zázemí propojí s okolní železniční sítí. Podle plánu by měla hala začít sloužit regionálním i dálkovým vlakům na jaře příštího roku. Investice přesahuje 755 milionů korun bez DPH.
„Jde o jednu z největších investic do servisní infrastruktury Českých drah. Se zhotovitelem jsme si potvrdili, že uděláme maximum pro to, abychom halu uvedli do provozu už během jara, tedy dříve, než je uvedeno ve smlouvě,“ uvedl místopředseda představenstva a náměstek pro servis ČD Michal Kraus. Připomněl, že samotná ocelová konstrukce váží téměř 400 tun a na opláštění padlo více než 5800 m² panelů. Součástí projektu je i výstavba 3,2 kilometru nového kolejiště a 19 výhybek. „Abychom byli co nejšetrnější k životnímu prostředí, přímo na místě jsme zrecyklovali přes 80 procent materiálu z původních budov,“ dodal.
Hotová je už kompletní ocelová konstrukce včetně opláštění, kanalizace, vodovodních přípojek a také nově vybudované trafostanice. Pro energetické napojení objektu vznikla 400metrová plynovodní přípojka a zhruba půlkilometrové vysokonapěťové vedení. Uvnitř haly nyní probíhá montáž rozvodů technologií, vně před budovou se pokládá železniční svršek, instaluje zabezpečovací zařízení a buduje trakční vedení.
Zhotovitel potvrzuje, že práce běží dle harmonogramu. „Aktuálně instalujeme inovativní zabezpečovací systém, který dosud v České republice nebyl použit. Umožní efektivně a bezpečně řídit pohyb vlaků v areálu bez zbytečných zdržení,“ říká Petr Heiland ze sdružení firem TSS GRADE a BERGER BOHEMIA. Po dokončení podlahy bude hala postupně vybavena rozvody médií i moderním vybavením nezbytným pro údržbu nových vlakových jednotek. Objekt je také navržen tak, aby se dal flexibilně uzpůsobovat budoucím potřebám.
Součástí projektu jsou i energeticky úsporné technologie. Na střeše se počítá s fotovoltaikou, objekt bude umět zadržovat a využívat dešťovou vodu a vytápění zajistí kombinace plynové kotelny a teplovzdušných jednotek. Zaměstnanci se kromě nové haly dočkají i moderního sociálního zázemí a dílen pro mechaniky i elektromechaniky.
Hlavní parametry nové haly:
- tři koleje, každá o užitné délce 165 metrů pro možnost údržby ucelených souprav,
- montážní kanály ve všech kolejích,
- portálový jeřáb s nosností min. 12,5 tun po celé délce haly, který umožní výměnu komponentů umístěných na střeše vozidel,
- 5 sad zvedáků umožňujících zvednutí až pěti vozových souprav nebo jednotek najednou,
- montážní lávky pro přístup na střechy vozidel,
- zařízení pro vyprazdňování uzavřených WC kolejových vozidel,
- rozvod stlačeného vzduchu,
- rozvod vody pro zbrojení vozidel,
- dílny, sociální zázemí, skladové prostory.
REDAKCE / Zdroj a foto: Karlovarský kraj

