Křišťálový glóbus karlovarského festivalu se po 24 letech změní, bude menší.
Symbol Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary (MFF), Křišťálový glóbus, mění po 24 letech vzhled. Podoba sošky mladé ženy, která v náručí drží glóbus, zůstává stejná. Její výška i váha se ale zmenší. Křišťálové glóby v nové podobě pro letošní ročník festivalu vyrobila tradičně sklárna Moser v Karlových Varech. Na výrobě křišťálových koulí, které musí mít přesný tvar, velikost a čistotu, ve sklárně pracují vždy několik týdnů před festivalem zdejší sklářští mistři a brusiči.
“Festivalové sošky jsme zmenšili o 7,5 centimetru, průměr křišťálové koule o 2,4 centimetru a na váze jsme jim ubrali 1,8 kilogramu,” popsal změny generální ředitel sklárny Moser Pavel Mencl.
Váha festivalové ceny dělala některým držitelům a držitelkám problémy při přejímání, udržet více než čtyřkilogramovou sošku s křišťálovým glóbem několik minut vzpřímenou, dávalo některým z nich zabrat. Prezident MFF Jiří Bartoška ujistil, že i v nové podobě budou mít festivalové ceny stejnou symbolickou váhu.
Při výrobě koule křišťálového glóbu záleží na kvalitě skloviny. Nedokonalé kusy se nevyhazují, ale roztaví a surovina lze použít znovu. “Moser vyrábí koulí vždy výrazně více, než kolik se jich použije do festivalových sošek. Množství je několikanásobně vyšší, aby se vybraly ty nejlepší kusy. Glóbus je extrémně náročný na výrobu, jakákoliv šlíra (defekt skla, uvnitř je vidět nitka) nebo bublinka je vidět, tvar a křišťál nic neodpustí,” popsala výrobu mluvčí sklárny Barbora Vondalová.
Původní váha festivalové ceny byla 4,4 kilogramu, nová má 2,6 kilogramu. Původní výška byla 42 centimetrů, nová má 34,5 centimetru. Výroba je ale stejně náročná. “Na železnou tyč se nabere takzvané jádro, to se nechá chvíli vychladit a potom se na to jádro a železo znovu nabere sklo a z toho se vytvaruje koule,” popisuje výrobu křišťálových koulí sklář Jaroslav Bína. “Tím, že to má tvar koule, je to těžší, každá chybička je vidět. Stačí ale mít dobrou sklovinu, dobře nabrat,” dodává.
Vychlazená koule pak jde do rukou brusíře Jaroslava Greguše. Ten upraví skleněnou kouli do dokonalého tvaru a zároveň tak, aby přesně zapadla do stříbrné nebo zlaté sošky. Jak popisuje, jde o preciznost a správné naplánování, jak se koule mezi ruce a bradu sošky uloží a přilepí. Práce s menší koulí je ale přeci jen o trochu lehčí, lehčí je totiž samotná koule.
Soška je nejen symbolem festivalu, originál dostávají vítězové a ocenění, bílé zvětšeniny rámují vstup do festivalového hotelu Thermal a jsou vděčným námětem pro fotky návštěvníků, sošky jsou součástí grafické identity festivalu. Jsou ale také aktéry originálních festivalových znělek. Například Miloš Forman si cenou drtí prášky, Helen Mirrenové soška v noci strašidelně opustí krabici, aby si našla své místo ve vitríně, Jude Law ji využije na kapotu svého auta, Casey Affleck se ji marně snaží udat v zastavárně, Zdeněk Svěrák slunečním paprskem skrz kouli zapaluje papír i své nápady a Johnny Depp, který sošku zatím nezískal, v roce 2021 nadchnul své fanoušky na karlovarském festivalu a ve festivalové znělce si ji “po pirátsku” ukradl.
Zdroj: ČTK