Historický Chebský most v Karlových Varech čeká zásadní rekonstrukce a město nyní pracuje se třemi variantami, které se liší především šířkou mostu a jeho možným využitím. O podobě projektu debatovali zastupitelé na mimořádném jednání, které mělo zatím pouze informativní charakter.
Chebské soumostí, tvořené třemi konstrukcemi, by při opravě mohlo využít moderní UHPC beton – ultra-vysokopevnostní materiál, který je sice výrazně dražší, ale odborníci u něj slibují dlouhou životnost, vyšší odolnost a minimální nároky na údržbu. V Česku se tento typ betonu dosud používal spíše výjimečně, například na některých lávkách nebo při úpravách Barrandovského mostu. Podle specialistů je však v zahraničí prověřený desítkami let.
Rekonstrukce patří k největším investičním akcím města posledních let. Odhady nákladů se pohybují mezi 300 a 620 miliony korun. Vedení města avizovalo, že je připraveno sáhnout i po úvěru, chce ale mít jistotu, že se nebudou v budoucnu hromadit další nákladné opravy.
Most z 80. let 19. století byl později rozšířen betonovou deskou, která však postupně zchátrala a nyní je v havarijním stavu. Město tak stojí před nutností zásadního zásahu. K dispozici jsou tři varianty:
- Varianta III. – 12 metrů: zachování stávající šířky. Jde o nejúspornější řešení, které by prakticky jen zabránilo uzavření mostu.
- Varianta II. – 13,3 metru: mírné rozšíření umožňující širší chodník a lepší podmínky pro průjezd záchranářů.
- Varianta I. – 15 metrů: nejambicióznější možnost s prostorem pro cyklostezku, pohodlné chodníky a do budoucna i případné využití jako pěší zóny.
Podle Karla Adamce, ředitele Kanceláře architektury města, nabízí první varianta největší odolnost vůči budoucím změnám v dopravě i urbanistickém rozvoji. Druhá varianta představuje rozumný kompromis mezi cenou a funkčností. Naopak třetí varianta podle něj promarní šanci posunout jednu z klíčových dopravních spojnic města kupředu.
Zastupitelé se zajímali zejména o dlouhodobé přínosy dražšího UHPC betonu. Podle odborníka Petra Teje z ateliéru Bridge Structures, který působí také na Kloknerově ústavu ČVUT, se materiál v zahraničí osvědčuje už od 80. let a potvrzuje se u něj mimořádná pevnost i nízká potřeba údržby. Největší problémy jsou nyní na mostě patrné především na chodnících, zatímco vozovka je v takovém stavu, že umožňuje městu ještě volit mezi jednotlivými variantami.
„Chebský most je pro Karlovy Vary klíčovou dopravní tepnou a zároveň historicky významným místem. Při rozhodování nechceme jednat unáhleně – potřebujeme mít jistotu, že vybraná varianta bude dlouhodobě udržitelná, finančně rozumná a zároveň zlepší podmínky dopravní infrastruktury. Diskuse na zastupitelstvu jasně ukázala, že město stojí na rozcestí: buď opravíme most v současné podobě, nebo využijeme příležitost a posuneme dopravní i pěší propojení centra na vyšší úroveň,“ uvedl náměstek primátorky Miroslav Vaněk (Karlovaráci)
„Za sebe mohu říci, že se musíme dívat dopředu. Investice této velikosti se dělá jednou za mnoho desítek let. Ať už ale nakonec zvolíme kteroukoliv variantu, musí být transparentně zdůvodněná a přinést městu skutečnou hodnotu. Proto vítám, že odborníci poskytují maximum informací, a že o věci vedeme otevřenou debatu. Rozhodnutí musí být odpovědné – vůči městu, jeho obyvatelům i budoucím generacím,“ dodal Vaněk
Včerejší jednání zastupitelstva mělo pouze informativní charakter. O tom, kterou variantu město nakonec zvolí, rozhodnou zastupitelé až v dalších měsících.
REDAKCE / Zdroj: ČTK

