Kamenný most v Ostrově se otevře ještě před Vánoci.
Kamenný most v Ostrově na Karlovarské z roku 1830 prochází od srpna celkovou rekonstrukcí. Během ní se zjistilo, že most, o který se stará Krajská správa a údržba silnic Karlovarského kraje (KSÚSK), je v horším stavu, než se původně očekávalo.
„Bylo potřeba velmi intenzivně jednat s orgány Památkové péče o řádné nápravě. Tato skutečnost měla zásadní vliv na celkový termín dokončení díla,” uvedl Tomáš Kesl, technik výstavby investičních staveb KSÚSK. „V plném rozsahu musely být například odstraněny parapetní zídky z důvodu zvětralosti a nehomogenity. O jejich nahrazení novým kamenem, konkrétně žulou, museli rozhodnout právě památkáři,“ vysvětlil technik. Další problém byl s křídlem mostu směrem na Ostrov, kdy museli památkáři odsouhlasit výstavbu nové zdi. Ta už je aktuálně hotová a zmíněné parapetní kamenné zídky už se také dodělávají. Ve středu 18. prosince tak bude most alespoň na částečnou uzavírku uveden do provozu. Kyvadlově se tu bude jezdit až do jara, kdy bude most dokončen kompletně. Stavbaři mají aktuálně s ohledem na počasí na výběr dvě varianty úpravy vozovky: asfaltové souvrství nebo provizorní betonový povrch, který se na jaře strhne a nahradí se asfaltem. Nyní bude záležet na klimatických podmínkách, ke které z variant se v příštích dnech zhotovitel přikloní.
Město Ostrov bude jednat s krajem
Město kvituje, že bude most opraven, horší už je to právě s prodloužením stavby: „Jsme nespokojení s tím, že má stavba skluz téměř 50 dní, protože se nám kvůli objízdným trasám přetížila Staroměstská ulice a také historický most u Klášterního areálu, přes který jezdily navzdory zákazu bohužel i nákladní auta nebo kamiony. To nám jako městu zkomplikuje situaci do budoucna. Poté, co bude stavba na jaře dokončena, proto uděláme ihned revizi Staroměstské ulice a pokud bude shledáno, že je poškozena právě zvýšeným provozem během rekonstrukce, začneme vyjednávat s krajem. Chceme, aby se spolupodílel na její případné opravě,“ vyjádřil se k aktuální situaci starosta města Pavel Čekan.
Historický poklad města
Most přes Bystřici stojí u Zámeckého parku již od počátku 19. století, ale podle památkářů v místech, kde se kamenné mosty klenuly přes řeku již od poloviny 16. století. Po dnešní Karlovarské totiž vedla jedna z hlavních dopravních tepen. I proto je podle památkářů tak moc důležité, aby byl most zachován. Stavba je financována z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury a celkové náklady se odhadují minimálně na 18 milionů korun včetně DPH. Původně měla být hotová na konci listopadu.
Důvodem realizace stavby byla v první řadě bezpečnost. V 80. letech byla na mostě provedena metoda torkretování, což je nanášení betonové směsi na podklad, který tvoří kari síť. Dnes se krajská správa snaží všechny mosty, které potkal podobný osud, modernizovat kvůli konci životnosti zmíněných úprav. Cílem bylo torkret odstranit, přezdít parapetní zídky, provést nízkotlakovou injektáž zdiva, hydroizolaci a položit asfaltové souvrství. Neblahý stav mostu však nakonec plány stavbařů zkomplikoval a termín dokončení prodloužil.
(Zdroj a foto: Město Ostrov)