V Kynšperku nad Ohří na Sokolovsku začaly včera práce na demolici betonových předmostí u historické lávky přes řeku Ohři. Informoval o tom starosta města Marek Matoušek (nez.). Lávka je uzavřena od začátku září a uzávěra potrvá až do června příštího roku. Po dobu prací zůstane pro vodáky uzavřené také levé rameno řeky.
Podle starosty probíhají práce podle plánu. „Ačkoli jsou vyznačené objízdné trasy, během září jsme museli řešit několik případů, kdy se lidé snažili stavbou procházet. Teď už je ale oblast zabezpečená a práce pokračují podle harmonogramu,“ uvedl Matoušek. Stavbaři nejprve zatrubnili levé rameno řeky a připravovali okolí mostu pro samotnou demolici.
Lávka, jejíž betonová předmostí jsou více než sto let stará, patří podle starosty k technickým unikátům. Je však značně opotřebená – po lávce denně procházejí desítky lidí a projíždí množství cyklistů, protože je součástí páteřní cyklostezky Ohře. Rekonstrukce je tak podle odborníků i statika nezbytná.
Obnova za 24 milionů korun
Celkové náklady na demolici a výstavbu nových předmostí se odhadují na zhruba 24 milionů korun. Na projekt se město připravovalo pět let a vybíralo z pěti návrhů, které se zúčastnily architektonické soutěže. Vítězný návrh podle Matouška představuje kompromis mezi kvalitou a finančními možnostmi města.
Kynšperk požádal Karlovarský kraj o dotaci ve výši osmi milionů korun, zbytek pokryje úvěrem, který město využije i na předfinancování demoličních prací.
Na ostrov, kam lávka ústí, povedou nově široké schody. Dřevěná část mostu, dlouhá 63 metrů, zůstane zachována – čekají ji jen drobné opravy a nový nátěr. „Ocelové výztuže v betonových předmostích jsou zkorodované, proto budou kompletně odstraněny a nahrazeny novými,“ doplnil starosta.
Hotovo má být do léta 2026
Podle plánů by měla být stavba dokončena do 30. června 2026, aby mohla být lávka znovu otevřena před hlavní cyklistickou a vodáckou sezonou. Do té doby budou vodáci muset lodě přenášet přes jez na pravém rameni řeky a cyklisté i pěší využijí objízdnou trasu po nedalekém silničním mostě. Na kole je možné zvolit i alternativní cestu přes Chotíkov a Nebanice.
Město Kynšperk nad Ohří, které má téměř pět tisíc obyvatel a hospodaří s ročním rozpočtem kolem 100 milionů korun, věnuje zhruba pětinu výdajů na investice.
Současná krytá dřevěná lávka, druhá nejdelší v Česku, vznikla po druhé světové válce jako náhrada za zničenou železobetonovou konstrukci. V dnešní podobě stojí od roku 1950 a zůstává významnou technickou i historickou památkou regionu.
REDAKCE / Zdroj: ČTK / obrázek je ilustrační

