Plán na odvedení dopravy z centra Karlových Varů se dostal do slepé uličky.
Ministerstvo dopravy zamítlo možnost vybudovat městský obchvat formou tunelu, který vedení města dlouhodobě prosazovalo. Informovala o tom na úterním zasedání zastupitelstva primátorka Andrea Pfeffer Ferklová.
Podle ministerstva je návrh příliš drahý a ekonomicky neudržitelný. Odhadované náklady na stavbu tunelu činí téměř 18 miliard korun, navíc by si ročně vyžádal zhruba 100 milionů korun na provoz. „Tunelová varianta tím zřejmě padá. Zaměříme se na severní obchvat a zároveň chceme otevřít debatu o dalších možnostech,“ uvedla primátorka.
Město zároveň odmítá provizorní řešení v podobě protihlukových stěn kolem stávajícího průtahu. Podle vedení radnice by taková úprava neřešila jádro problému – vysokou dopravní zátěž přímo v centru.
Severní obchvat také naráží na potíže
Ani alternativní trasa obchvatu, vedená severně od města, není bez komplikací. Podle Pfeffer Ferklové se zdejší obce brání, protože plán blokuje jejich rozvojové plochy. Město proto při přípravě Zásad územního rozvoje žádalo, aby zůstala zachována rezerva jak pro tunelovou variantu, tak pro severní obchvat – alespoň do doby, než bude jasno.
Na rozdíl od vedení města ale krajský náměstek pro dopravu Martin Hurajčík (STAN) tvrdí, že tunel není definitivně „smeten ze stolu“. „Ministerstvo návrh neodmítlo úplně, jen ho vrátilo k přepracování. V současné podobě ekonomicky nevychází,“ řekl. Podle něj odborníci stále považují tunel za nejvhodnější řešení, otázkou však zůstává cena.
Jak měl tunel vypadat?
Záměr počítal s tím, že by doprava sjela pod zem v oblasti Bohatic a tunelem vedla až ke čtvrti Dvory, kde by se napojila na dálnici D6 směrem na Cheb. Cílem bylo převést tranzitní dopravu mimo zastavěné části města.
Severní obchvat představuje levnější alternativu – odhadované náklady jsou kolem 10 miliard korun (stav z roku 2023). I to je ale částka, kterou bude nutné obhájit.
Současný stav silnic: kapacita zatím stačí, problémem jsou kolapsy
Podle měření by stávající průtah, vedený po čtyřproudé komunikaci bez odstavného pruhu, měl zvládnout dopravní zátěž minimálně do roku 2040. Přesto je jeho slabinou omezená průjezdnost v případě nehody nebo uzavírky – v takových situacích bývá město ochromeno i na několik hodin.
Ve výstavbě je nyní dálniční úsek D6 v Karlovarském kraji, jehož dokončení se očekává v roce 2028. Do roku 2035 by se měla rozšířit i silnice I/13 směrem na Chomutov. Obě komunikace pak ústí do problematického průtahu Karlovými Vary.
REDAKCE / Zdroj: ČTK / obrázek je ilustrační

