Karlovarský kraj má povolení na opravu mostu v Šemnici, spor o pozemky ale trvá.
Karlovarský kraj získal stavební povolení na opravu mostu v Šemnici na Karlovarsku. Povolení ale zatím není pravomocné, účastníci řízení se proti němu mohou do 15 dnů odvolat. Oznámil to ředitel Krajské správy a údržby silnic Karlovarského kraje (KSÚSKK) Jiří Šlachta.
Oprava mostu, který je kvůli havarijnímu stavu od roku 2021 uzavřen, se dlouhodobě zdržuje kvůli sporům o pozemky potřebné pro rekonstrukci. Jejich spolumajitelkou je žena, kterou zastupuje její syn Martin Hovorka. Ten se v minulosti opakovaně odvolával proti rozhodnutím úřadů a pokaždé dokázal stavební povolení zrušit. Most je přitom jedinou přímou spojnicí přes Ohři pro obyvatele Šemnice i okolních obcí, kteří musí nyní využívat několikakilometrové objížďky.
Podle Šlachty je současné řízení pokračováním procesu z roku 2022, kdy karlovarský magistrát vydal negativní stanovisko. Nyní už ale kraj získal souhlasné vyjádření, takže existuje naděje, že povolení tentokrát nabude právní moci. V minulosti celý proces pozdrželo i odvolání k ministerstvu dopravy, které úřad více než rok neřešil. Situace se posunula až poté, co na průtahy upozornila hejtmanka Jana Mračková Vildumetzová (ANO) a ministr dopravy Martin Kupka (ODS) urgoval vyřízení.
Hovorka, který vystoupil také na posledním jednání krajského zastupitelstva, tvrdí, že most byl původně postaven jen jako provizorium a nesplňuje technické ani legislativní požadavky. Připomněl, že kraj i obec přesto zahájily projekt na stavbu nového mostu ve stávající poloze. Obec i kraj se snaží s vlastníky pozemků dohodnout, naráží však na cenu. Zatímco znalecký odhad je kolem jednoho milionu korun, Hovorka požaduje částku zhruba pětinásobnou.
„My musíme jednat jako řádní hospodáři, protože jinak bychom mohli být stíháni,“ uvedl starosta Šemnice Josef Fiala (nez.). Podle něj existuje předběžná dohoda o odkupu pozemků a domu za pět milionů korun, návrh smlouvy ale nyní posuzuje ministerstvo vnitra.
Pokud by k dohodě nedošlo, kraj je připraven zahájit proces vyvlastnění. To ale zákon umožňuje až ve chvíli, kdy stavební povolení nabude právní moci. Oprava mostu má vyjít zhruba na 20 milionů korun a konstrukce by stála na stejném místě, pouze s drobnými úpravami – například by byla o 30 centimetrů výše, aby lépe odolala stoletým vodám.
Kvůli uzavírce zatím auta jezdí objížďkou přes Radošov. Tamní historický dřevěný most ale na zvýšený provoz není stavěný a podle místních se pod náporem dopravy rychleji ničí.
REDAKCE / Zdroj: ČTK

