Výzva k nápravě uzavírky mostu v obci Šemnice

Otevřený dopis starosty obce Šemnice – Výzva k nápravě uzavírky mostu v obci Šemnice.

Vážení,
obracím se na Vás s již několik let trvajícím problémem, který je pro obec Šemnice, jejíž jsem starostou, uzavírka mostu přes řeku Ohře. Touto výzvou bych rád znovu otevřel alespoň diskusi, nejlépe však urychlil samotný proces rekonstrukce předmětného mostu, když stav jeho celkového uzavření je jak pro obec a její obyvatele, tak pro zemědělce hospodařící na pozemcích na obou březích Ohře již neúnosný.

Most na silnici III/22214 – mostu ev. č. 22214-1, staničení 0,000 – 0,080, v obci Šemnice byl úplně uzavřen na podzim roku 2021, což už budou téměř 3 roky. Uzavření mostu přes řeku Ohře v místě osady U Mostu je velmi závažným problémem z mnoha důvodů, jež níže podrobně popisuji:

  • levobřežní a pravobřežní část správního území obce není propojena pro
    automobilovou dopravu. Nejbližší dopravní propojení je v Radošově
    dřevěným mostem, který je pro dopravu omezen jak nosností, tak i
    rozměrem, další možností jsou až Karlovy Vary – Drahovice. Samotné
    uzavření mostu a s tím související možnosti vzdálených objížděk značně
    komplikuje dopravu dětí do škol a školek, občanů – trvalých obyvatel obce
    do zaměstnání, k lékaři nebo na úřady. Uzavřením mostu došlo k neblahému
    narušení rovnováhy v obci a k přerušení tradiční spojnice mezi lidmi.
    Uzavření mostu může způsobovat i závažné problémy v případě potřeby
    včasného zásahu složek integrovaného záchranného systému. Chatová oblast
    je v současné době v tomto ohledu odkázána pouze na jedinou přístupovou
    komunikaci!
  • technika zemědělské společnosti Statek Bor ZEOS, spol. s.r.o. a dalších
    menší subjektů zemědělsky hospodařících na obou březích řeky Ohře
    nemůže propojit obdělávané pozemky a objekty živočišné výroby nejkratší
    cestou, ale musí složitě jezdit přes obec Bor a město Karlovy Vary. Tento
    stav je dlouhodobě neudržitelný z důvodů velkých nákladů na čas a hlavně
    pohonné hmoty. Karlovarský kraj, který deklaruje snahu o zastavení odlivu
    obyvatelstva a podporu podnikání v regionu, zde v tomto ohledu zatím
    naprosto selhává. Řešením situace by bylo zajištění provizorního
    pontonového mostu s tím, že po opravě dojde ke zprovoznění stávajícího
    mostu pro osobní automobily a zemědělskou techniku, nebo realizace
    nového mostu, pokud se varianta opravy mostu ukáže jako nemožná.
  • most je v obci Šemnice v místě osady U Mostu dokládán nejméně od roku
    1555, kdy zajišťoval spojení pražské cesty z Andělské Hory do Boru a dál
    do Nejdku a saského Krušnohoří. Bylo by velkou ostudou 21. století, pokud
    by měl tento most zaniknout.
  • četní uživatelé chat na levém břehu řeky Ohře jezdí po dobu uzavření mostu
    přes obce Bor a Pulovice po technicky nevyhovující silnici III. třídy, která
    nemá pro tak vysokou dopravní zátěž potřebné parametry a zároveň zde
    dochází k neúměrnému zatížení dopravy. To se týká i vozů svážejících
    tříděný a komunální odpad. Je jen otázkou času, kdy dojde na této
    komunikaci k vážné dopravní nehodě
  • Radošovský dřevěný most, který je využíván jako objízdná trasa, je
    historickou památkou zapsanou v rejstříku památek pod č. 15710/4-1020 a
    jde o dřevěný krytý věšadlový silniční most na kamenných pilířích. Tento
    most musí každoročně procházet pravidelnou opravou, a to díky nadměrné
    frekvenci provozu, který je také způsoben shora uvedenou uzavírkou mostu.
    Za opravy Radošovského mostu je nucena radnice Kyselky vydat i stovky
    tisíc korun ročně.

Úplným uzavřením mostu, které trvá již téměř 3 roky, došlo k velice značným finančním ztrátám, jak uvedeným obcím Šemnice a Kyselka, tak zemědělské společnosti Statek Bor ZEOS, spol. s.r.o. (hospodařících na obou březích Ohře) a v neposlední řadě i všem místním obyvatelům.

Situaci ohledně uzavřeného mostu a jeho opravy zásadně zkomplikovalo rozhodnutí Krajského úřadu Karlovarského kraje, odbor legislativní a právní, stavební úřad a krajský živnostenský úřad vydaného dne 27.5.2024 pod č.j. KK/30/LP/24-29, kdy bylo rozhodnuto podle ust. § 90 odst. 1 písm. b) správního řádu tak, že Rozhodnutí stavebního úřadu č. j. 12107/SÚ/23 (spi. zn. 11514/SÚ/22/Geb) ze dne 24. 10. 2023, kterým byl schválen stavební záměr „Oprava mostu ev. č. 222 14-1 v Šemnici“ na pozemcích parc. č. 195, 468/4, 479 v k. ú. Sedlečko u Karlových Var a parc. č. 985/1, 1069/2, 1090/1, 1091/1, 1092, 1138 v k. ú. Šemnice, se ruší a věc se vrací k dalšímu projednání stavebnímu úřadu Magistrátu města Karlovy Vary.

Situace s opravou našeho mostu nemá k dnešnímu dni žádné řešení a za necelé 3 roky, jež uzavření mostu trvá, nebylo vydáno pravomocné stavební povolení. Nicméně nikdo se nezajímá o finanční ztráty, jež uzavřením mostu vznikají, a to nejen obci a jejím obyvatelům, ale i místním zemědělcům a každým dnem navíc tyto ztráty geometrickou řadou narůstají.

Navrhovaným řešením ze strany obce je přibrat k otázce opravy kvalifikované znalce v daném oboru a co nejdříve vydat nové stavební povolení, které bude pravomocné, aby mohlo dojít k rekonstrukci popř. nové výstavbě takto důležitého mostu.

Naše obec byla mnohokrát ujišťována ze strany Karlovarského kraje a jejich představitelů, že most bude rychle opraven, a to hned na podzim roku 2021, kdy pan Ing. Jan Bureš – člen rady Karlovarského kraje doslova uvedl:

“Most opravíme. Jde o strategickou komunikaci, kterou využívají místní pro překonání řeky.“ Chtěli bychom celou akci zvládnout během příštího roku. Teď nás čeká schvalování rozpočtu, pak bychom vyhlásili výběrové řízení na zhotovitele. Byl bych velice rád, kdyby se na jaře s opravou začalo.”

Nicméně i přes výše uvedené vyjádření Ing. Bureše nebylo k dnešnímu dni v dané věci vydáno pravomocné stavební povolení, a dle vyjádření Krajské správy a údržby silnic Karlovarského kraje, příspěvková organizace, Chebská 282, 356 01 Sokolov, tak s ohledem na opětovné podání žádosti o společné řízení připravuje Krajská správa a údržby silnic Karlovarského kraje, příspěvková organizace veškeré nutné podklady vč. úpravy části PD stavby. Tyto podklady společně s novou žádostí o společné řízení není možné podat dříve, než k tomu bude Krajská správa a údržba silnic Karlovarského kraje, příspěvková organizace oficiálně vyzvána Magistrátem města Karlovy Vary. S ohledem na tento úřední postup a především s ohledem na skutečnost, že Magistrát města Karlovy Vary stále čeká na podklady od Krajského úřadu Karlovarského kraje, je celá situace tzv. na bodu mrazu.

S ohledem na výše uvedené a především s ohledem na dobu, po kterou uzavření mostu v obci Šemnice trvá, s ohledem na finanční ztráty a značný zásah do každodenního života obyvatel obce žádám o prověření stavu věci a o vyvinutí úsilí o co nejrychlejší vyřešení otázky opravy mostu v obci Šemnice.

Za obec Šemnice: Bc. Josef Fiala starosta obce

, ,
Blog občana

"Blog občana" slouží jako prostor k veřejnému vyjádření našich čtenářů.

Obsah tohoto článku je názorem jeho autora a nemusí se shodovat s názorem redakce, která text neupravuje a nechává jej v původním znění.

Chtěli byste také věřejně prezentovat Váš názor na aktuální témata? Své náměty a příspěvky můžete zasílat na email: redakce(zavináč)zpravycr.cz

 Upozornění
Upozornit na
guest
1 Komentář
Nejnovější
Nejstarší Populární
Vložená zpětná vazba
Zobrazit všechny komentáře