Proč denim a kde se vzaly džíny Levi‘s?
Vše vzniklo díky Leobovi (Levimu) Straussovi, který po smrti otce s rodinou emigroval do New Yorku, kde se začal s bratry věnovat textilnímu průmyslu. Kolem roku 1849 se k Levimu donesly zprávy, že v Kalifornii propukla zlatá horečka, ten neváhal a vydal se do San Francisca vydělat jmění. V rýžováním zlata ho ale nehledal. Viděl příležitost v prodeji různého zboží dělníkům, kteří přijížděli po tisících. Společně se švagrem založil firmu Levi Strauss & Company, která se původně zabývala výrobou hrubého plátna na vozy a stany.
Poté si ale Levi všiml, že zlatokopové potřebují mnohem odolnější oblečení, které vydrží tamější drsné podmínky. Začal tak dovážet z Francie krepovou bavlnu (serge de Nimes – krep z Nimes), jež se tudíž podle města původu nazývala „denim“. Z něj začal vyrábět montérky pro horníky. Finální podoba džínů s typickým stehovým designem byla patentována 20. května 1873.
První z Leviho jeans dostaly číslo 501. Oficiálně byly pojmenovány podle čísla přiřazeného k „montérkám do pasu s měděnými nýty“. Oranžová nit odpovídající barvě nýtů, kterou Levi Strauss & Company používá pro šití svých džínů, je chráněna ochrannou známkou a je jedním z nejcharakterističtějších rysů.
Věděli jste, že vytvoření jednoho páru Levi‘s 501 vyžaduje 37 samostatných šicích operací?
Nastupují značky Lee a Wrangler
Rok 1889 znamenal pro džínový trh zásadní obrat, neboť v Kansasu založil Harry David konkurenční firmu s džínovým oblečením pod názvem Lee. Populární značka začala expandovat díky výrobě pracovních kalhot, kombinéz či bund a ve 20. letech minulého století přinesla jako první poklopce na zip. Cílovou skupinou byli původně kovbojové, horníci nebo železničáři. V polovině 40. let se pak zrodila další slavná značka Wrangler. Na počátku ji nejvíce proslavil krejčí polského původu Bernard Lichtenstein, zvaný Rodeo Ben, jenž vylepšoval kalhoty pro kovboje.
Jaké džíny nosily tehdejší hvězdy?
Konkurenční výhodu v prodeji měly Levi´s Jeans díky reklamě. Jejich tvářemi se totiž staly tehdejší idoly. James Dean vtiskl džínům symbol revolty teenagerů a Elvis Presley jejich popularitu ještě více prohloubil. Proslavila je i fotka neodolatelné Marilyn Monroe z filmu Mustangové. V dalších letech prošly džíny řadou úprav, které reflektovaly potřeby zákazníků. Experimentovalo se především s různými délkami, barvami, materiály a střihy. Například butik v New York East Village nazvaný „Limbo“ zahájil v 60. letech prodej džín s opotřebeným designem. „Odřený“ styl se stal novým módním hitem. Zásadním zvratem bylo i přidání Lycry do materiálu, takže jsou džíny pohodlnější.
Zdroj: strankypromuze.cz